Dersom manometret viser feil, ikke starter på 0 eller glasset er knust, må det byttes. Bruk væskefylt manometer (glyserin) og husk at dette må punkteres. Dersom manometernåla vibrerer voldsomt skyldes dette enten for lite luft på trykkutjevneren eller at pumpa er slitt og må overhales.

Pumpa slites ved bruk og må før eller senere overhales. Dette merkes ved for liten kapasitet og blir målt ved en funksjonstest. Den nevnte vibreringa på manometernåla kan også være et tegn på dette. Sprukne membraner og slitte ventiler ofte med ødelagte ventilfjærer kan da være årsaken. Det finnes rep-sett å få kjøpt for dette og de fleste pumpene er kurante å overhale sjøl. Bare pass på å ta bilde av ventilene før du demonterer slik at du får satt de tilbake riktig. Det anbefales også å ta en titt i instruksjonsboka først. Har du ikke denne kan den lastes den fra nettet for de aller fleste sprøyter.

Redusert pumpekapasitet, eller at pumpa rett og slett ikke vil fungere skyldes ofte enkle feil som at den suger falsk luft på sugesida. Sjekk da alle slanger og slangeklemmer. Sjekk også O-ringen ved sugefiltret samt at sugefiltret ikke er tett. Det kan også være lekkasjer på trykksida. Da er oppskriften å kjøre på høgt trykk (6-8 bar) og se etter sprut/lekkasjer.