Mer rasjonelle kjøremønster kan spare deg for tid, og spare jorda for jordpakking. Det gjelder sjølsagt om du går for faste kjørespor, men alle har nytte av å tenke gjennom hva som er det mest fornuftige på hver enkelt teig. Dette kan NLR gi deg råd om. Vi har det siste året prioritert å heve kunnskapen vår på området, og vi har investert i kraftfulle dataverktøy som kan være en støtte i arbeidet.
Må planlegge mange trinn framover
Det ideelle er et kjøremønster som samlet sett gir minst mulig kjørebelastning på teigen. Det handler ikke kun om å få til lengst mulig drag. Når du driver innhøsting, er det et poeng å komme ut av teigen så snart som mulig etter at du har fått fullt lass.
- Vi kan for eksempel legge en plan slik at du står med nesa riktig veg, og nær en utkjørsel, når du er ferdig å så. Det er nesten som et sjakkspill, her gjelder det å se mange trekk framover for å hente en gevinst til slutt, forklarer Per Gunnar Kraggerud. Han er presisjonsrådgiver i NLR Øst.
- Og akkurat som i sjakk, er det til stor nytte med et høvelig digitalt hjelpemiddel for å se flere trekk framover, forklarer Per Gunnar. Det har NLR investert i. Foruten Per Gunnar har Åsmund Langeland i NLR Innlandet og Truls Hansen i Trøndelag tilgang til en kraftfull programvare, og de har til oppgave å kunne betjene bønder over hele landet med dette programmet som et hjelpemiddel.
Mange bruksområder
Har du en av de meget få helt rektangulære teigene her i landet, er det tilsynelatende enkelt å legge en plan. Men sjøl da kan det være noe å hente. Hvis du derimot har en klassisk teig med uryddig form og kronglete kanter, er det verre å se et kjøremønster som er mest mulig rasjonelt og som gir minst mulig kjørebelastning. Dataprogrammet vi har kommer med automatiske forslag, som vi deretter kan justere og endre på, og se hvilke utslag de gir.
Erfaring og triks
Systemer for å planlegge kjørespor finnes også i programvaren som følger autostyringa fra traktorleverandørene, og der er diverse varianter av nettjenester og programvare. Dette er ting som fungerer fint til rette A-B-linjer, og til å kopiere et spor som du kjører. Mange har også flere typer mønstre. Imidlertid viser det seg at alt vi har prøvd av programvare kommer til kort et eller annet sted. Da er det greit å ha flere og tyngre hjelpemidler, og å kombinere ulike teknikker.
- Joda, jeg har noen triks, der jeg kombinerer planleggingsprogrammet vi har med annen programvare som er tenkt til andre formål. Til nå har jeg ikke vært ute for teiger som vi ikke klarer å løse, sier Per Gunnar. At han har mange års erfaring som konstruktør i Kverneland er ingen ulempe.
- Hvis jordet ser ut som en banan, lager vi linjer med bue. Det som er viktig, er at vi ved kombinasjoner av spor klarer å lage en jevn overgang, så traktor og redskap ikke gjør noe kast ved overgangen fra en linjetype til en annen.
Det som kommer ut i andre enden, er ei fil som kan lastes opp av traktoren. Fila inneholder spor som autostyringa på traktoren vil følge. Vi kan levere styrefiler til alle kjente systemer for autostyring og presisjonslandbruk.
- Vi kan også legge inn flere sporsett på samme teig. For eksempel ett sett med spor for eksaktsnitteren, og ett sett for traktor med henger. Da slipper du som kjører å holde tunga like beint i munnen hele tida.
Må ha nøyaktige skiftegrenser
Et vilkår hvis målet er å lage styrefiler for traktoren er at du har nøyaktige skiftegrenser. Disse bør være innmålt med RTK for å sikre god nok nøyaktighet, slik at kart og terreng stemmer.
Om du ikke har grensene på plass fra før, har NLR mulighet til å legge inn disse ved hjelp av dekningsbilen i løpet av vinteren eller våren.
Dine erfaringer er avgjørende
Samme hvor mye vi spekulerer, og samme hvor gode digitale hjelpemidler vi kopler på: Dine erfaringer og kunnskaper må være med i planlegginga. Du vet hvor det er fornuftig eller mulig å kjøre inn og ut av teigen. Du kjenner hellinga. Du har innsikt i mulige hindre og utfordringer. Du vet omtrent når treskeren begynner å bli full, eller hvordan det er å legge fra seg rundballer. Derfor gjøres all vår planlegging av kjøremønster i nær dialog med deg som bonde.
Sprøytespor på 15 m lagt opp fra dataverktøy for færrest mulige vendinger inne på åkeren. Med bakgrunn i at brukeren har gått fra 12 m til 15 m sprøyte og ønsker en ny vurdering av retning på sprøytespor.