Du har ikke lenger bare valget om en rimelig sporfølger eller fullverdig autostyring med RTK. Det har kommet flere tilbydere de siste åra som prismessig havner midt på treet. Spørsmålet er hva du skal velge. Er sporfølgeren god nok for deg, bør du gå for de rimelige autostyringssystemene eller bør du gå for de dyre? Det er ingen klare svar her, men vi kan gi noen tips til deg som skal ta dette valget.

Visste du at?

Rimelig eller dyr sporfølger?

Når det gjelder sporfølgere, kommer også disse i ulike prisklasser. De rimeligste settene du får kjøpt begynner på 15 000 kroner og består av en enkel liten terminal og ei antenne med magnet. De litt dyrere systemene er ment for mer permanent montering, men prislappen er ofte det dobbelte.

Fordelene med enkelte av de litt dyrere modellene er at det gjerne er mulighet for å oppgradere de til et fullverdig autostyringsystem ved å kjøpe en rattmotor og en opplåsningskode. Det kan imidlertid lønne seg å undersøke hva dette koster før du kjøper en dyr sporfølger. Prisen på oppgradering til fullverdig autostyring kan variere mye.

Sporfølgeren er fin til sitt bruk, men ikke forvent at du får snorrette linjer. Det å kjøre nøyaktig med en sporfølger krever litt mengdetrening.

Koblinger pa taket
MANGE VALG: Bør du gå for et etablert merke når du skal kjøpe autostyring? Er prisklassen midt på treet bra nok? Eller er sporfølgeren rett valg? Du har mange valgmuligheter i dag. (Foto: Magnus Sørlie)

Et tips for deg som er i startfasen er å løfte blikket å se langt når sporfølgeren har funnet retningen for deg. Da er sjansen større for at du klarer å kjøre rett, for du klarer ikke å kjøre rett når du har blikket festet på skjermen. Når du finner deg en teknikk som virker, vil sporfølgeren være et fint alternativ til frihåndskjøring og prisen for et rimelig sett er noe de fleste kan forsvare, også små bruk.

Middelpris autostyring versus sporfølgeren

I løpet av de siste åra har det dukket opp flere utfordrere til de dyreste sporfølgerne når det gjelder pris. De rimeligste komplette systemene for autostyring koster mellom 50 000 og 60 000 kroner + mva. Differansen mellom et slikt system og en dyr sporfølger er dermed 15 000-20 000 kroner, men det er stor forskjell på autostyring og sporfølger.

Når vi tidligere i artikkelen nevnte dette med oppgradering fra en dyr sporfølger til et fullverdig autostyringsystem, må vi ha denne differansen i bakhodet. Å oppgradere en dyr sporfølger kan totalt sett komme til å koste mer enn å kjøpe et rimelig autostyringssystem med en gang. For deg som ikke har mulighet til å legge 50 000 kroner på bordet i dag, vil det kanskje være like greit å kjøpe en rimelig sporfølger til 15 000-20 000 kroner framfor en dyrere sporfølger. Skulle behovet endre seg i framtida vil du kunne selge sporfølgeren videre.

Klistremerke Presisjons guide kopi 2
Traktor med tvilling og lodd
SJEKK: Uansett hvilket system du har, kan det være greit å ta en kalibrering av systemet før du setter i gang med våronna. Her har vi hengt et lodd i trekkroken for å kontrollere om traktoren holder linja når vi kommer tilbake på neste drag. (Foto: Magnus Sørlie)

Godt nok?

De rimeligere autostyringene kommer i form av komplette systemer med rattmotor, terminal, antenne og ledningsnett, akkurat som de etablerte merkene. Vi kan nevne FJ Dynamics, CHC Nav, Fieldbee og Sveaverken som eksempler her. I praksis får du de samme komponentene ved å kjøpe et ettermonterbart system fra de mer etablerte leverandørene, som Trimble og Ag Leader.

Prisen på de to sistnevnte er imidlertid nær det dobbelte. Så er spørsmålet om de rimelige er gode nok? Det skal vi ikke svare på her, men det er solgt mange autostyringssystemer både av den rimelige sorten og den dyre sorten i utlandet. Ingen av de ettermonterbare autostyringene vil fungere like sømløst som et fabrikkmontert system, men ellers er inntrykket at alle de merkene fungerer bra. Det store spørsmålet er om du bør gå for et av de dyre alternativene eller om den lavere prisklassen er godt nok. Svaret på dette er opp til hver enkelt, men vi kan komme med noen generelle tips til deg som står i en slik situasjon.

Dette bør du undersøke

Ta en ringerunde til de ulike leverandørene og spør om pris på lisenser, eventuelt skjulte kostnader og hvordan supporten og oppdatering av programvaren fungerer. Dette gir forutsigbarhet fordi du vet hva tjenestene koster og hvordan du får hjelp når du trenger support. For det kommer du til å trenge før eller senere uansett leverandør. Samtidig er det verdt å tenke på om en stor aktør gir mer stabil support og bedre oppfølging enn en enkeltimportør som kanskje kun består av en eller to nøkkelpersoner? Kanskje i noen tilfeller, men ved å ta den ringerunden vil du i alle fall få en pekepinn.

Andre spørsmål å stille seg er om det å gå for et system fra et stort etablert merke vil gjøre deg mindre utsatt hvis importøren gir seg eller firmaet blir oppkjøpt. Det er enklere å ringe innad i Norge eller Europa enn til andre verdensdeler når du trenger bistand. Du kan risikere å bli overlatt mer til deg selv ved kjøp av et rimelig autostyringssystem. Det trenger ikke bli slik, men det er en risiko. For deg som er veldig interessert i teknikk og er innstilt på å løse ting selv, vil kanskje ikke dette ikke bety så mye. For de som trenger noen å ringe eller sende epost til vil det med support være desto viktigere.

Når det gjelder brukergrensesnitt har både de rimelige og de dyre systemene kommet på et brukbart nivå. Her er det liten forskjell, så i bunn og grunn er de sammenlignbare. For å oppsummere kan vi si at support og oppfølging i ettertid vil være den store forskjellen i praksis. Her må du kjenne på hva du foretrekker selv i form av eventuell trygghet i framtida.

Trenger du hjelp i prosessen har NLR teknikkrådgivere over hele landet som kan bistå deg slik at du får gode råd tilpasset din drift!

Finn din rådgiver >